Brentex rakentaminen

TAKAPANEELI

2 mm:n pellistä väännetyn paneelin alareunalla on pystypainauma, joka perävaunua kallistettaessa ja erilaista tekniikkaa vaunuun ja vaunulta pois ajettaessa estää muodonmuutoksia. Kaikki paneelin reiät on käsitelty ennen kuumasinkitystä, jotta ruosteen muodostuminen estettäisiin.

RUNKO

Perävaunun hitsatuissa rungoissa on käytetty neliöputkea, jonka sisäsivuilla on käsitellyt reiät, joiden kautta on viety sähköjärjestelmän kaapelointi. Kaikilla perävaunujen rungoilla on nurkkapylväiden lisäksi myös vähintään 4 sivupilaria ja niitä yhdistävä hitsattu päällysputki. Edellä mainittujen yksityiskohtien ansiosta syntynyt ristikkorakenne estää perävaunun sivulaitojen taipumisen ja rungon pitkittäistaipuman mikäli perävaunua käytetään käyttöohjeen mukaisesti. Kaikkien runko-osien reiät on käsitelty ennen kuumasinkitystä, jotta ruosteen muodostuminen estettäisiin.

VETOAISA

Perävaunun vetoaisat on valmistettu vähintään 3 mm:n paksuisesta neliöputkesta, jonka kautta on viety sähköjärjestelmän kaapelointi. Kaikkien perävaunujen vetoaisoihin on hitsattu nokkapyörän kiinnitysprofiili, jonka liuskarakenne estää nokkapyörän kiinnitintä asennettaessa vetoaisapalkin muodonmuutoksen mahdollisuuden. Kaikkien vetoaisaosien reiät on käsitelty ennen kuumasinkitystä, jotta ruosteen muodostuminen estettäisiin

AKSELI

Kaikissa Brentex-perävaunumalleissa käytetään iskunvaimennettuja lehtijousiakseleita. Miksi?

a) Vääntyvään akseliin verrattuna lehtijousen noin 1 m:n pituudelle jakautuva tuentapinta suurentaa merkittävästi perävaunun rungon kestävyyttä pitkittäistaipumien suhteen.

b) Takaa perävaunun sujuvan jousituksen ja vakauden myös pienemmällä kuormalla.

c) Pidentää polttimoiden käyttöikää. Akselipalkki on valmistettu vähintään 4 mm:n paksuisesta neliöputkesta, jonka kiinnitykseen käytetään halkaisijaltaan 12 mm:n U-pultteja. Akselipalkkeihin hitsatut asennusosat on varustettu rei’illä ja kuumasinkitty kokonaan, jotta vältyttäisiin ruostumiselta. Akseleissa käytetään vain Saksassa valmistettuja napoja (BPW, AL-KO).

SIVUPELLIT

Kaikki laidoilla varustetut perävaunut pituudeltaan enintään 4,1 m on varustettu yhtenäisestä väännetystä profiilista laitoineen, mikä antaa huomattavan lisälujuuden perävaunun pitkittäistaipumien suhteen. Sivulaitoihin on myös taivutettu laatikon sisään työntyvä vahvistusprofiili, joka suurentaa sivulaitojen kestävyyttä sivusuuntaisiin voimiin nähden. Sivupellit on kuumasinkitty.

PÄÄTYLAIDAT

 

Kaikilla Brentex-perävaunuilla on perusvarustuksessa vahvistetut päätyluukut. Päätylaidat on taivutettu kahdesta toinen toistaan tukevasta 1,2 mm:n sinkitystä profiilipellistä, jotka on liitetty toisiinsa päätyprofiilien ja niittien avulla. Päätylaidat on varustettu kahdella kuumasinkityllä saranoidulla profiililla. Pitkät laitasaranat ja vahvistetut päätylaidat antavat luukuille riittävän lujuuden, jotta niitä voidaan käyttää kevyttekniikan (mönkijä, moottorikelkka, ajoleikkuri, minitraktori) ajosiltoina. Luukkujen sisäpuolinen sivu on sileä, jotta vältetään niiden vaurioitumista moottorikelkkaa sisään ajettaessa. Laidat ovat irrotettavissa ja ne on varustettu kahdella laitalukolla.

POHJAVANERI

 

Perävaunulaatikon pohjana käytetään vain laminoitua vedenkestävää vaneria, joka on säänkestävä ja luja vuosiksi.

KUORMAN KIINNITYS

Brentex-perävaunut on kaikki varustettu vähintään kahdeksalla sisäpuolisella kuormankiinnityssilmukalla, jotka kiinnittyvät pultein sivupalkkeihin tai pohjarunkoon. Lisäksi perävaunuilla on vähintään 4 ulkopuolista kiinnityssilmukkaa, jotka on hitsattu rungon sivupalkkien alareunaan.

LOKASUOJAT

Brentex-perävaunuilla on muoviset lokasuojat ja roiskeläpät. Lokasuojat on valmistettu laadukkaasta muovista, joka takaa lokasuojien joustavuuden myös -40°C asteen lämpötilassa.

KAAPELOINTI

Brentex-perävaunuihin käytetään itävaltalaisia Aspöckin tehtaassa valmistettuja vedenkestäviä kaapelisarjoja. Kaapeleilla on 13-osainen liitinpistoke. Perusvarustukseen kuuluu myös sovitin 13-7. Kaapelointi sijaitsee vetoaisan ja runkopalkituksen sisällä edelleen suurentaen sähköjärjestelmän kestävyyttä ympäristövaikutuksia vastaan.

VALOT

Perävaunuissa käytetään itävaltalaisia Aspöckin tehtaan valoja, jotka ovat yhdet alan parhaimmista valoista. Kaikissa perävaunuissa on peruutus- ja sumuvalot.

+